Curtea de Apel Bucureşti a desfiinţat obligativitatea purtării măştii de protecţie atât în spaţiile publice deschise, cât şi în cele închise. Decizia nu este definitivă

Miercuri, 12 ianuarie 2022, judecătorul Amer Jabre, de la Curtea de Apel Bucureşti, a motivat sentinta nr. 1950/2021,

pronuntata la 16 decembrie in dosarul nr. 87/2/2021, prin care a desfiintat obligativitatea purtarii mastilor – atat in spatii deschise, cat si in spatii inchise.

Totul a inceput la 8 ianuarie 2021, cand plutonierul major Catalin Irinel Balauca de la ISU Bucuresti a atacat la Curtea

de Apel Bucuresti Hotararea de Guvern nr. 1065/2020 privind prelungirea starii de alerta din decembrie 2020 pana in ianuarie 2021.

„Respinge cererea de interventie accesorie a petentului MAI in favoarea paratului Guvernul Romaniei, ca inadmisibila in principiu. Respinge exceptia lipsei de obiect a actiunii, ca neintemeiata. Respinge exceptia lipsei de interes, ca neintemeiata. Admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului CNSU.

Admite in parte actiunea introdusa impotriva paratului Guvernul Romaniei. Anuleaza in parte a HG nr.1065/2020, respectiv art.1 din anexa nr.2.

Mentine in rest hotararea atacata. Respinge actiunea impotriva paratului CNSU, ca fiind promovata impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.

Cu recurs in 15 zile de la comunicare. Recursul se va depune la Curtea de Apel Bucuresti, sub sanctiunea nulitatii. Pronuntata prin punerea solutiei la dispozitia partilor, prin intermediul grefei instantei, azi, 16.12.2021”, se arată în minuta publicată de Luju.ro.

Magistratul Amer Jabre a refuzat anularea integrala a HG-ului, desfiintand doar articolul 1 din anexa nr. 2, prin care Executivul a prelungit obligativitatea purtarii mastilor deopotriva in spatiile publice inchise si in cele deschise (inclusiv pe strada).

Judecătorul CAB a pornit de la noţiuni de baza, mai precis de la o serie de drepturi fundamentale ale omului: dreptul la viata privata, dreptul la propria imagine, dreptul la demnitate umana si dreptul la integritate personala.

Fragment din motivarea sentinţei

„In ceea ce priveste fondul

Prin HG nr.1065/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 1215 din 11 decembrie 2020, s-a dispus prelungirea starii de alerta in Romania, pe o perioada de 30 de zile, incepand din data de 14.12.2020, stabilindu-se totodata si masurile care urmau sa se aplice in aceasta perioada, respectiv masuri pentru cresterea capacitatii de raspuns (anexa nr.1), masuri pentru asigurarea rezilientei comunitatilor (anexa nr.2) si masuri pentru diminuarea impactului tipului de risc (anexa nr.3).

Desi reclamantul a facut referire la faptul ca hotararea de guvern ‘impune la restrangeri de drepturi constitutionale prevazute de art.22, art.23, art.25, art.29, art.30, art.32-35, art.39, art.41, art.45, art.47-49’, acesta nu a relevat nimic legat de situatia sa particulara, pentru a se verifica in ce masura este vizat de prevederile din anexele hotararii.

Singura referire punctuala la una din masurile din anexele hotararii de guvern si care, in mod evident, il vizeaza si pe reclamant, o constituie cea privitoare la obligatia de purtare a mastii in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca, mentionata in anexa nr.2, pct.1, potrivit caruia:

‘In conditiile art. 5 alin. (2) lit. d) si ale art. 13 lit. a) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne, emis in temeiul art. 13 si art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare’.

In consecinta, analiza legalitatii hotararii de guvern se va realiza numai din perspectiva acestei obligatii.

Analizand criticile concrete formulate de reclamant, se constata:

In privinta faptului ca in preambulul hotararii de guvern se mentioneaza doar actele normative de nivel superior aplicate, dar nu si articolele vizate, instanta constata ca, pentru analiza legalitatii din perspectiva obligatiei de a purta masca, referirile la ‘art. 3, 4, 6 si art. 71 alin. (1) din Legea nr. 55/2020’ sunt suficiente pentru a se stabili contextul normativ in care a fost adoptata hotararea.

In privinta faptului ca starea de alerta nu s-ar putea institui pentru o perioada totala mai mare de 30 de zile, instanta constata ca, potrivit art.3, alin.2 din Legea nr.55/2020 ‘Starea de alerta poate fi prelungita ori de cate ori analiza factorilor de risc indica necesitatea mentinerii raspunsului amplificat pentru o perioada de timp suplimentara, care nu poate fi mai mare de 30 de zile’.